Senderisme / Salt del Grill

En aquest itinerari circular remuntem les Gorges del Freser per descobrir el Salt del Grill, un espectacular salt d’aigua d’uns 30 metres d’alçada. El camí de tornada el realitzem per l'altra banda del riu, seguint el bonic camí del Bosc de la Calç i baixem pel Torrent del Forn fins al punt d’inici.

Distància

Track
Track GPX
Track TRK

Iniciem l'itinerari a l’Alberg La Farga, situat a un quilòmetre abans d’arribar a Queralbs, just on es troba un revolt amb les senyals viàries que ens indiquen la carretera de Fustanyà i Serrat.

Travessem el Pont de les Ielles on tot just al seu inici podem veure un cartell que ens indica la direcció i el temps estimat per arribar al Salt del Grill.

A l’altra banda del pont ens trobem amb la central hidroelèctrica de les Ielles una de les diverses centrals que hi ha al municipi.

Continuem per la pista cimentada de l’esquerra seguint les marques de sender local, de color blanc i verd.
El camí es va enfilant suaument fins arribar a la central hidroelèctrica de Daió, la primera central hidroelèctrica del riu Freser, construïda l’any 1907.
En aquest punt els canals que provenen del riu Núria i del Freser s’uneixen per subministrar l’aigua a la central.

Continuem el camí creuant de nou el riu per un fantàstic pont de fusta.

El camí es transforma en un costerut sender que ens permet observar les Gorges del riu Freser.
Després de la dura pujada, ens trobem davant d’una roca que ens indica que hem arribat al Salt del Grill.

Travessem un petit pont de ciment i immediatament girem a l’esquerra, on al cap de pocs metres ens sorprèn el Salt del Grill, un salt d’aigua d’uns 30 metres d’alçada d’una bellesa excepcional.
Aquest paratge ombrívol i fresc mostra la seva versió més impressionant durant la primavera i la tardor, quan el Torrent del Grill té un cabal més abundant, fet que fa augmentar l’espectacularitat del salt.

Després de gaudir d’aquest indret màgic, desfem les nostres passes fins a tornar a trobar el pont cimentat que havíem creuat. Des d’aquí, continuem per l’estret i empedrat corriol que s’enfila amunt.
A mesura que avancem, la pujada es va suavitzant fins que arribem a la zona de la Palanca de les Ribes, on trobem un indicador de l’itinerari que ens desvia per un corriol que hi ha a la seva dreta.

Anem descendint i creuem el riu per l'actual pont de ciment.

A partir d’aquí el corriol es transforma en una agradable pista que ens permet gaudir del frondós Bosc de la Calç.

Al realitzar el camí de tornada flanquejant l’altra banda del riu, podem gaudir de les muntanyes rocoses que queden davant nostre, un espectacle natural.

Seguim avançant per la pista i gaudint de la seves vistes fins a trobar un indicador de l’itinerari que ens desvia per un corriol que baixa per la seva dreta.
Presteu atenció en el primer tram d’aquesta baixada, ja que descendeix bruscament.

Seguim descendint pel corriol, vorejant el Torrent del Forn, fins que ens trobem amb una resclosa.

Creuem el torrent i continuem baixant pel camí. Al cap d’uns metres, trobem un altre indicador de l’itinerari que ens dirigeix cap a l’esquerra.

Sortim a la mateixa pista cimentada que inicialment ens ha dut a la Central de Daió i que ara recorrem en direcció contrària fins al punt on hem començat aquest itinerari.

Salt del Grill
Reproducció parcial del mapa “Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter”, d'escala 1:25.000, cedit per l'Editorial Alpina.