Senderisme / Tarter de la Rata

En aquest itinerari circular seguim el camí vell de Núria fins al Pont de Cremal, des d'on travessem el Tarter de la Rata mentre gaudim d'una panoràmica excepcional de la Vall de Ribes i descendim fins la Central de Daió per tornar al municipi de Queralbs.

Distància

Track
Track GPX
Track TRK

Iniciem l’itinerari a la Plaça del Raig, situada a l'entrada de la població i seguim per la costeruda Pujada de Cal Perico des d’on s’inicia el camí vell de Queralbs a Núria.

En aquest primer tram serpentegem entre les cases de Queralbs, tot seguint les senyalitzacions del Camí de Núria i les marques del GR-11, de color blanc i vermell, que ja no deixarem fins arribar al Pont de Cremal.

El camí passa entre prats de dall i bosquets de roure, freixes i avellaners fins que sortim a la carretera de Fontalba, on tot just a l'altre costat, trobem una pista cimentada que seguim fins a trobar un camí empedrat que puja per la nostra esquerra.

Després de la curta però dura pujada, passem entre les masies de la Ruira de Dalt i la Ruira de Baix. El camí es suavitza i podem gaudir de les vistes de les Gorges del Freser, les roques de Totlomón, el Torreneules i el Balandrau.

Seguim fins a trobar la Font de la Ruira, lloc de parada obligada pels antics pelegrins de Núria, un bon lloc per refrescar-nos i recuperar forces.

El camí continua enfilant-se de manera sinuosa i passem per davant d'una balma, des d'on podem gaudir de les espectaculars vistes.

Seguim pujant pel camí fins arribar a la Tartera de Corbell, des d'on podem seguir recte pel Pont de Cremal o bé girar cap a l'esquerra i seguir pel Roc del Dui. Nosaltres seguim recte continuant pel camí vell i travessem la tartera.

Ens endinsem per un bonic bosc de pins i bedolls i continuem pel camí tot contemplant les roques de Totlomón i el Tarter de la Rata, fins a trobar la balma de Sant Pau.

Arribem al Pont de Cremal, un espectacular pont de mig punt sobre el riu de Núria, des d'on s'inicien les Gorges de Núria.

En aquest punt, el camí es bifurca i podem continuar recte en direcció a Núria o girar cap a la dreta en direcció a Queralbs per Daió. Nosaltres seguim per aquest últim, tal i com ens marca l'indicador de l'itinerari.
Continuem per l'estret i aeri sender des d'on podem observar els salts d'aigua del riu i la via del cremallera just al nostre davant.

Finalment, arribem al Tarter de la Rata, situat a 1.510 m d'alçada, des d'on podem contemplar les espectaculars vistes de la Vall i de les roques de Totlomón just damunt nostre.

En algunes èpoques de l'any en aquesta zona podem arribar a veure isards i muflons.

Anem perdent altura pel sinuós sender fins arribar a la central de Daió, la primera central hidroelèctrica del riu Freser, construïda l’any 1907.

Travessem el riu pel fantàstic pont de fusta i seguim baixant per la pista cimentada per tornar a creuar el riu pel pont de les Ielles, on just abans ens trobem la central de les Ielles, una altra de les centrals hidroelèctriques que hi ha al municipi.

Seguim amb precaució per la carretera que duu a Queralbs i a l’entrada del poble ens trobem amb una capella dedicada a la Mare de Déu de Núria.

Finalment arribem a la plaça del Raig, punt d’inici i arribada d’aquest itinerari.

Tarter de la Rata
Reproducció parcial del mapa “Puigmal-Vall de Núria-Ulldeter”, d'escala 1:25.000, cedit per l'Editorial Alpina.